keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Tapaus Sonic the Hedgehog

Okei, myönnetään nyt heti aluksi, etten ole koskaan ollut erityinen Sonicin ystävä. Alkuperäiset 2D-tasoloikinnat ovat toki legendaarisia ja plaaplaa, mutta - rehellisyyden nimissä - niistäkin on vaikea pitää.

Soniceissa on (ymmärtääkseni) ideana paahtaa tuhatta ja sataa muka erilaisten ja mielikuvituksellisten kenttien läpi ja yrittää siinä sivussa sitten kerätä jotain rinkuloita. Käytännössä homma muistuttaa mitä tahansa tusinaloikkaa, mutta hei. Koska se on Segan maskottipeli ja siinä juostaan lujaa, sen on oltava hyvä. Vai mitä?

Soniceissa on aina ollut ongelmia. Ensimmäisten pelien silmiinpistävin ongelma oli se, kuinka huikean masentavaa oli paahtaa ensin tuhatta ja sataa vain lätkähtääkseen päin jotain puskasta hyppäävää körmyä. Juuri kun se pieni sievä hymy alkoi löytyä pelaajan kasvoilta...!



Koska reaktioaikaa on alle sekunti, on turhutuminen lähellä alta aikayksikön. Jos haluan pelata siis Sonicia kuten on tarkoitettu, niin miksi vitussa se on sitten estetty? Ainoat vaihtoehdot selvitä raivonpuuskahduksilta on siis kytkeä koodit päälle... tai yrittää muistaa kenttien rakenteet ulkoa.

Ulkoa muistaminen on kamalinta paskaa, mitä videopeleissä voi olla. En halua jankata samaa paskaa vuositolkulla, vaan haluan jatkuvalla syötöllä uusia elämyksiä ja kokemuksia. Tästä nimenomaisesta syystä useat tappelupelit ovat mielestäni täyttä roskaa. Jos haluan lyödä botteja turpaan, teen sen, enkä opettele 500 tuntia jotain vitun hadoukenia jossain vitun harjoittelumoodissa.

Siinä missä esimerkiksi Super Mariossa virheistä voi syyttää vain itseään, osoittaa syyttäävä sormi Sonicin kohdalla vain typerää japanilaista pelisuunnittelijaa.

Joka tapauksessa Sonic on loppujen lopuksi pelisarja, joka olisi puolestani saanut kuolla pois noin kymmenen vuotta sitten. Näin oltaisiin säästytty videopelihistorian kenties suurimmalta persraiskaukselta. Homma Sonicin kanssa alkoi mennä reisille jo Sonic 3D:n aikaan, joka oli aivan hävyttömän paska, muka-kolmiuloitteinen läimäys märällä rätillä kiveksille. "Peli", josta kykeni nauttimaan ehkä vain kovien huumeiden alaisena, jos silloinkaan. Kuten tiedämme, pahin oli vasta edessä.

Dramcast oli Segan viimeinen konsoli. Vaikka konsolille löytyikin kieltämättä herkullisia tekeleitä (Ikaruga, Skies of Arcadia, Jet Set Radio, Crazy Taxi), oli Dreamcast älytön floppi. Kenties tämä johtui osittain konsolin myyntivalteiksi luvattujen kolmiuloitteisten Sonicien paskuudesta. Näihin aikoihin Sega yritti muuttaa Soniceista modernimpia ja tehdä siilimaskotistaan jonkunlainen 128-bittisten konsolien tasohyppelyiden uranuurtaja. Jo edellisellä sukupolvella oltiin nähty loistavia pelisarjojen käännöksiä 3d-aikaan. Super Marion, Metal Gearin ja The Legend of Zeldan kaltaisten onnistujen sijaan Sonic liittyi Castlevanian ja muiden epäonnisten pariin.



Sega alkoi tunkea Sonic -universumiin kaikkea ylimääräistä hölynpölyä. Viittaan tällä erityisesti sarjan uusien hahmojen suuntaan. Ketä helvettiä liikuttaa pätkääkään superärsyttävän Amy Rosen, aneemisen Big the Fatin tai muiden heliumien seikkailut? Haluan Sonicin ja Eggmanin, kenties jopa Tailsin ja Knucklesin, mutta en mitään helvetin yhdentekeviä talitinttejä poukkoilemassa ruudullani. Uusien hahmojen järkyttävin puoli on se, kuinka Sega yritti muka tehdä niiden seurauksena pelejänsä monipuolisemmiksi, lisäämällä kaikenlaista epämääräistä, kuten ampumista ja kalastusta (herranjumala!) peleihinsä. Ikään kuin Sega olisi halunnut tehdä Sonicista valovoimaisen ja monipuolisen hahmon, Marion tapaan.

Sonic EI TOIMI kolmiuloitteisena seikkailupelinä. Toki kaksiuloitteisten Sonicien ongelmat ovat edelleen kolmiuloitteisissa peleissä läsnä, mutta kolmannen ulottuvuuden ja uuden teknologian otettua vallan sinisestä siilistämme, on ongelmia ilmiintynyt lisää ja lisää ja lisää. Ja lisää. Kameraongelmista paskaan ääninäyttelyyn, typerästä kenttäsuunnittelusta jo edellämainittuihin idioottimaisiin hahmoihin ja niin edelleen.

Lopulta tuntuu siltä, ettei Sega ole edes yrittänyt tehdä mitään sarjan hyväksi sitten Sonic Adventure 2:n (joka on muuten reippaasti paras kolmiuloitteinen Sonic, eikä siltikään kovin loistelias). Nykyisen sukupolven synnyttyä Sonic ikään kuin vajosi unholaan. Sonicista tuli Dreamcastin kuoleman myötä täysin nolla, tusinatuote. Ilmeetön hahmo, jonka kohtalon ovat jakaneet myös kollegansa Crash Bandicoot ja Spyro. Sonic Adventure 2:n jälkeen Sonicista katosi se pieninkin hehku, se kiilto, mikä sen yllä oli paistatellut vuosikausien ajan. Sonicista tuli liukuhihnatuotetta, äivotonta massaa, joka yrittää uudistua menestyksekkäästi ja miellyttää kaikkia, onnistumatta missään. Soniceja tulee liikaa. Ne ovat liian tylsiä ja huonoja herättääkseen muiden kuin koko ikänsä Segan munaa imeneiden huomion.

Voisin avautua useita kymmeniä sivuja siitä, kuinka hävyttömällä tavalla Sega on kohdellut maskottiaan nykyisen sukupolven aikana. En kuitenkaan halua kiinnittää tähän surunäytelmään liikaa huomiota, joten ritareiden ja ihmissusien myötä voinen tiivistää ajatukseni Sonicista muutamiin lauseisiin. Näiden uusien pelisarjan osien, spinoffien ja televisiosarjojen myötä on harmittavaa todeta se tosiasia, että Sonic on menettänyt identiteettinsä. Mihin katosi kylmänviileä tasohyppelyiden toimintasankari? Sega ei näytä ymmärtäneen sitä, ettei Sonic ole Marion kaltainen kaikkeen sopeutuva yleiskasvo! Varsinkaan silloin, kun otetaan puheeksi pelien laatu.

Joka tapauksessa pelaajat tuntuvat vain haluavan ensimmäisten Sonicien kaltaista toimintaa. Sega kuuntelee kerrankin fanejaan, ja mitä saamme: kaksiuloitteisen Sonicin (jippii), joka... on herranjumala sentään... SONIC 4! Jälleen kerran, voisin käyttää tunteja, ellen jopa päiviä vain avautuakseni siitä, kuinka typerä nimi Sonic 4 on, kuinka typerä idea on julkaista peli rikkinäisinä osasina internetin kautta, ja niin edelleen. Tyydyn kuitenkin esittämään keskimmäisen järkytykseni kohteen tämän kuvan avulla:



Okei Sega, okei. Halusimme ensimmäisten Sonicien kaltaisen pelin. Ero on siinä, että tämä on aivan vitun sama peli, jota pelasin 20 vuotta sitten Mega Drivella. SONIC 4... Sega... Vittu!

9 kommenttia:

  1. Makuja on tietty monia ja sana on vapaa mutta onhan Sonic 2, Sonic 3 sekä Sonic & Knuckles aivan loistavia pelejä. Ja kyllä ainakin noissa peleissä on pelaajalla aivan yhtä rooli kuin vaikkapa Super Mario Bros.:ssa. Mulla menee ainakin useammin hermot Marioa pelatessa kuin Sonicia.

    Ja ostinpa juuri Sonic Unleashedin, vaikken pitkään uskaltanut sen saaman murskauksen takia. Eihän peli nyt mikään Super Mario Galaxyn kaltainen uudelleensyntymisen riemuvoitto ole mutta eipä se täysin susikaan ole - eikä edes puoliksi niinkuin Sonic ko. pelissä.

    Ja viimeiseksi, eihän Sonic 4 ole edes vielä ulkona? Pelistä on pari hassua minuutin traileria netissä ja olet jo valmis tuomitsemaan koko pelin?! Alkaahan lähes jokainen uusi Mario peli (Super Mario Galaxy 2, Super Paper Mario, New Super Mario Bros. Wii) legendaarisella Super Mario Bros.:n level 1-1:n alulla. Se on sitä retroa, katsohan. Fiilistellään menneitä. Kai Sonicillakin on siihen oikeus? Hyvä vaan, että ovat nimenomaan tehneet samankaltaisen pelin vanhojen Sonicien taopaan - sehän siinä oli pointti nimenomaan. Ei sieltä varmaan täysin samoja leveleitä ole tulossa, kun ei kuitenkaan ole remake kyseessä.

    VastaaPoista
  2. "Jos haluan lyödä botteja turpaan, teen sen, enkä opettele 500 tuntia jotain vitun hadoukenia jossain vitun harjoittelumoodissa." TOTUUS.

    Sonicit on ihan kivoja. Ainakin ne hyvät. En kutsuisi "parhaiksi peleiksi ikinä" ainakaan pelaamani perusteella, mutta Sonic Advance 2 ainakin oli ihan kelpoa viihdettä. Jotenkin tuntuu muutenkin että nuo sopisivat paremmin juuri käsikonsoleille, mutta enpä tiedä. Teksti oli ihan jees, jatka hommaa. Olen huomannut, että vaikka toisaalta blogin kirjoitus on sellaista että katselee, josko joku kommentoisi tai edes katsoisi sivua niin jos on sellainen ihminen niin itse kirjoittaminen jo saattaa olla suht vapauttavaa. Blö.

    VastaaPoista
  3. Mun mielest sonicit on perseest

    VastaaPoista
  4. Oli aika hyvin täyttä asiaa. Itse en tykkää sitten ollenkaan varsinkaan niistä uusimmista Soniceista, saamarin kolmiulo(s)teista tuubaa.

    Vanhat Sonicit ovat toisaalta ihan mukavia, mutta niitä(kään) en ole kauheasti pelannut niin en tiedä. Arcadehalleissa jää usein rupeama lyhyeksi kun tykkään vetää täysillä ja sitten (kuten osoitit) joku mörkö pomppaa puskasta silmille ennen kuin tajuaa edes todeta "Mitä vittua"

    VastaaPoista
  5. "oli Dreamcast älytön floppi. Kenties tämä johtui osittain konsolin myyntivalteiksi luvattujen kolmiuloitteisten Sonicien paskuudesta."

    Eipä se tainnut ihan niin mennä. Molemmat Sonicit oli arvostelumenestyksiä ja ykkösosa konsolin myydyin peli.

    VastaaPoista
  6. Hei, ei Sonicia saa mollata. Tämä artikkeli on ihan ulostetta ja en tykkää ollenkaan. :(

    VastaaPoista
  7. :DDDD
    Käytän kommenttiini yhtä paljon vaivaa kuin artikkeliinkin ja kysyn, kuka avohoitopotilas tämän on kirjoittanut ?

    "Siinä missä esimerkiksi Super Mariossa virheistä voi syyttää vain itseään, osoittaa syyttäävä sormi Sonicin kohdalla vain typerää japanilaista pelisuunnittelijaa."

    :'D

    "oli Dreamcast älytön floppi. Kenties tämä johtui osittain konsolin myyntivalteiksi luvattujen kolmiuloitteisten Sonicien paskuudesta."

    Dreamcastin myydyin peli, sekä molemmat arvostelumenestykset sanovat päivää.

    "typerästä kenttäsuunnittelusta"

    Voisit tosiaan muistuttaa, mikä esim. Sonic Adventure ykkösessä on paskasti suuniteltu kenttä ?

    VastaaPoista
  8. Ylikärkevää kirjoitusta parhaimmillaan.

    Sonic ei tosin todellakaan ole unohdettu hahmo. Itse asiassa joka päivä syntyy kymmenkunta uutta fania kiitos DeviantArtin ja vastaavien sivustojen joissa jostain syystä kaikki aivovammaiset ja alaikäiset töhertelevät omia Sonic-hahmojaan ("Se on PUNAINEN ja sillä on KOLME häntää! Se EI ole Tails!")

    Toisaalta en ole varma kuinka moni töhertelijöistä tiedostaa kunnolla mistä tyyli edes on lähtöisin tai on pelannut yhtäkään Sonic-peliä. Hahmot ovat vain pökäleisyydessään niin helppoja tehdä (ja palettiswapata) että "tyyli" tarttuu.

    VastaaPoista
  9. Tämä koko artikkeli on täyttä scheißea! Siis jotain rajaa tossa mollaamisessa! Oon ollu Sonic-fani vaikka kuinka kauan ja nyt löytyi jotain niin tyrmistyttävää, että heikottaa...

    "Joka tapauksessa pelaajat tuntuvat vain haluavan ensimmäisten Sonicien kaltaista toimintaa. Sega kuuntelee kerrankin fanejaan, ja mitä saamme: kaksiuloitteisen Sonicin (jippii), joka... on herranjumala sentään... SONIC 4! Jälleen kerran, voisin käyttää tunteja, ellen jopa päiviä vain avautuakseni siitä, kuinka typerä nimi Sonic 4 on, kuinka typerä idea on julkaista peli rikkinäisinä osasina internetin kautta, ja niin edelleen. Tyydyn kuitenkin esittämään keskimmäisen järkytykseni kohteen tämän kuvan avulla.. Blaa blaa...
    Okei Sega, okei. Halusimme ensimmäisten Sonicien kaltaisen pelin. Ero on siinä, että tämä on aivan vitun sama peli, jota pelasin 20 vuotta sitten Mega Drivella. SONIC 4... Sega... Vittu!"

    Siis täs ei oo sanaa "pointti" edes otettu huomioon!

    Ja muutenkin mun mielestä Sonic Adventure aikahan se vasta surkeeta on ollu. Siis ne grafiikat... Voi per... No kumminkin Sonic pelithän on vasta alkanu olla just mahtavia 2003 vuodesta lähtien!

    Periaate on tämä: JOS SONIC ON SUN MIELESTÄ NIIN HUONOA NYKYÄÄN NIIN ÄLÄ PELAA SITÄ!!!!

    Minä olen puhunut...

    VastaaPoista